اسراب

جبر یا اختیار؟ سوالی که ذهن بشر از دستش رهایی ندارد و انسان را در محکمه‌ی عقاید خود به چالش می‌کشاند. یک طرف علم و قدرت خداوند است که انسان  آن را از ازل محیط به همه چیز می‌داند و پیدایش هیچ‌چیز جز به امر خدا برایش معنادار نیست و در سوی دیگر کژی ها و رذایل و جنایات بشر که ایجاد آن‌ها به اراده‌ی خدا توسط انسان پذیرفتنی نیست. ظاهر اشعار حافظ و خیام و بزرگانی دیگر که شعرشان ورد زبان مردم است دلالت بر جبری‌گری دارد از ظاهر بعضی آیات قرآن نیز این مطلب استنباط می‌شود و با پذیرش  این طرز فکر معضلات دیگر پیش رو قرار می‌گیرند؛مساله پاداش عمل چه توجیهی خواهد داشت؟
این کتاب که از معدود آثار قلمی استاد مطهری است بحث جبر و اختیار را از منظری تاریخی بررسی می‌کند. مستشرقین اسلام را دینی با درون‌مایه ای جبری معرفی کرده و این طرز فکر را عاملی برای انحطاط اسلام از تمدن گسترده‌ی خود تلقی می کنند و در این مساله استنادشان به آیات قرآن، برخی روایات، نظریات متکلمان و عملکرد حکام مسلمان است. نویسنده تلاش دارد با آوردن شواهدی دیگر از آیات و روایات و با طرح مساله نظام علّی و معلولی و این که فعل و علم خداوند خارج از این نظام نیست اتهام نگاه جبری را از دامان اسلام پاک کند و در نهایت به این نکته برسد که انسان بالاجبار مختار است.کتاب صرفا به بیان نظریات فلسفی پرداخته و برای پذیرش پیش‌فرض‌های کتاب به صورت مستدل باید با مباحثی از فلسفه‌ی اسلامی آشنایی داشت.

انسان و سرنوشت

مرتضی مطهری

انتشارات صدرا

چاپ بیست ونهم_شهریور هزار و سی صد و هشتاد و پنج

صد و سی صفحه

 

نظرات (۲)

  • محمّدعلی عمرانی
  • احسنت. کم پیدا بودید مدتی!
    پاسخ:
    آره .هم تنبلی هم دوسه تا کتاب نسبتا حجیم که موازی دارن پیش میرن!
  • أَنَا یَمَانِیٌّ
  • دلم برات تنگ شده بود سید جان
    چه عجب
    مصفا کردید
     بازم زیبا و ثمین

    بالاجبار مختار! چه قشنگ

    خدا خیرت بده
    پاسخ:
    آخخخخخخخ یعنی یکی واقعا هست که دلش برای من تنگ بشه؟؟ 
    نمیدونم باید از شما تشکر کنم که از پرت و پلاهای من تعریف می کنی یا باید بهت بگم برو اخوی! ولی عجالتا صفای شما!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی